+ Yorum Gönder
Okul ve Eğitim ve Bilgi Arşivi Forumunda Takvimdeki deniz şiirinin ahenk unsurları Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Ziyaretçi

    Takvimdeki deniz şiirinin ahenk unsurları









  2. Leyla
    Devamlı Üye





    Takvimdeki deniz şiirinin ahenk unsurları



    Takvimdeki deniz şiirinin ahenk unsurları hakkında bilgi


    takvimdeki-deniz-iirinin-ahenk-unsurlar-1.jpg.


    Hasreti denizlerin,
    Denizler kadar derin.
    -erin: zengin uyak

    Ve o kadar bucaksız.
    Ta karşımda yapraksız
    -sız: redif
    -ak: tam uyak

    Kullanılmış bir takvim.
    Üzerinde bir resim;
    -im: tam uyak

    Azgın, sonsuz birdeniz.
    Kaygısız, düşüncesiz,
    -iz: tam uyak

    Çalkanıyor boşlukta
    Resimdeyse bir nokta;
    -kta: zengin uyak

    Yana yatmış bir gemi,
    Kaybettiği alemi
    -emi: zengin uyak

    Arıyor deryalarda.
    Bu resim rüyalarda
    -larda: redif
    -ya: tam uyak

    Gibi aklımı çeldi,
    Bana sahici geldi.
    -di: redif
    -el: tam uyak

    Geçtim kendi kendimden,
    Yüzüme o resimden,
    -den: redif
    -im: tam uyak

    Köpükler vurdu sandım.
    Duymuş gibi tıkandım,
    -dım: redif
    -an: tam uyak

    Ciğerimde bir yosun.
    Artık beni kim tutsun.
    -sun: zengin uyak

    Denizler oldu tasam,
    Yakar onu bulmazsam
    -sam: zengin uyak

    Beni bu hasret dedim
    Varırım elbet dedim.
    dedim: redif
    -er: tam uyak

    Bir ömür geze geze
    Takvimdeki denize.
    -ze: tam uyak

    Ne var bana ne oldu
    Odama nasıl doldu
    -du: redif
    -ol: tam uyak

    Birden bire bu meltem
    Ve dalgalandı perdem
    -em: tam uyak

    Havalandı kağıtlar.
    Odamda kıyamet var.
    -ar: tam uyak

    Ah yolculuk, yolculuk
    Ne kadar baygın soluk
    -luk: zengin uyak

    O gün bizde bet beniz
    Ve ne titrek kalbimiz.
    -iz: tam uyak

    Ve eşyamız ne küskün.
    Yola çıktığımız gün
    -ün: tam uyak

    Bir sıraya dizilmiş
    Gözyaşlarını silmiş,
    -miş: redif
    -il: tam uyak

    Bakarlar sinsi sinsi
    Niçin o anda hepsi
    -si: tam uyak

    Bir kuş gibi hafifler
    Arkandan geleyim der
    -er: tam uyak

    Niçin o güne kadar
    Dilsiz duran ne kadar
    kadar: redif
    -e: yarım uyak

    Eşya varsa dirilir
    Yolumuza serpilir
    -ir: redif
    -il: tam uyak

    Ufak böcekler gibi
    Gezer onların kalbi
    -bi: tam uyak

    Üstünde döşemenin
    Gizli bir didişmenin
    -nin: redif
    -me: tam uyak

    Saati çalar o an
    Birden bakar ki insan
    -an: tam uyak

    Her şey karmakarışık.
    Ayırmak olmaz artık
    -ık: tam uyak

    Bir kalbi bir taraktan
    Ve kalb ağlayaraktan
    -araktan: zengin uyak

    Çekilir geri geri
    Terk eder bu mahşeri.
    -eri: zengin uyak

    Bu mahşerin içinden
    O gün ben de geçtim ben,
    -en: tam uyak

    Nem varsa evim, anam,
    Çocukluğum, hatıram,
    -am: tam uyak

    Ve ne sevdalar serde
    Bıraktım gerilerde
    -de: redif
    -er: tam uyak

    Kaçar gibi yangından.
    Rüzgarların ardından
    -dan: redif
    -ın: tam uyak

    Baktım da süzgün süzgün
    Kurşun yükünü gönlün
    -ün: tam uyak

    Tüy gibi hafiflettim.
    Denize hicret ettim.
    -tim: redif
    -et: tam uyak




    Ölçü: 7’li hece ölçüsü
    Aliterasyon: s,ş,k,m,n sesleriyle
    Asonans: a,e,ü,u,i sesleriyle

    Şiirin ölçüsü ve kafiye örgüsü okuyuşu çok fazla etkilemektedir. Ölçü ve kafiye, okunuşun aynı zamanda ahenkli olmasını sağlamakta, şiirin akılda tutulmasını kolaylaştırmaktadır.

    Sanatlar:

    Kullanılmış bir takvim: teşbih
    Kaygısız, düşüncesiz: teşhis
    Ciğerimde bir yosun: mübalağa

    “Ve kalb, ağlayaraktan,
    Çekilir geri geri”

    Yukarıdaki dizelerde “kalp” yerine “insan” kelimesi getirildiğinde şiirin anlamı tek düzeye düşmekte, anlam zenginliği ortadan kalkmaktadır. Şiirdeki söz sanatlarının şiire “çarpıcılık, zenginlik, akıcılık” kazandırdığı söyleyebiliriz.

    Şiirde Yapı:

    Şiirdeki yapı, geleneksel Türk şiir çizgisinden çok farklı değildir. Bu yapının yeni olan yönleri ise, “şiirin bir manzume gibi sıralanmış olması, imgeye başvurulmasıdır.”

    Tema: Yaşanılan dünyadan kaçış, öte dünyaya geçiştir. Şair, yaşadıklarını denize benzeterek, ayrılık vaktinin gelmesini (takvim) zaman gibi düşünmüştür.


    * Bu şiir “sembolizm” akımın etkisiyle yazılmıştır.

    * Takvimdeki Deniz şiirini yapı bakımdan yerli unsurlar içermektedir. Şiirde kafiye, redif, söz sanatları kullanılmıştır. Tema, dil ve ahenk de yerlidir. Bu unsurlar, halk şiirinden ayrıdır. Çünkü halk şiirinde işlenilen tema ortak olabilir ama bu temayı işleyiş biçimi mutlaka farklıdır. Halk şairinin kullandığı dil, kelimeyi seçiş şekli, söz sanatlarını kullanışı çok farklıdır.

    * Takvimdeki Deniz şiirini Türk şiirinde “saf şiir”le, dünya şiirinde ise “sembolizm”le ilişkilendirilebiliriz.

    * Takvimdeki Deniz şiiri, Necip Fazıl KISAKÜREK’in şiir dünyasını tam anlamıyla yansıtabilecek bir şiiridir. Onun şiir anlayışına göre de bir şiirde müzikalite, şekil kusursuzluğu mutlaka bulunmalıdır. Ayrıca şiiri okuyan, şairin hissettiklerini anlayacak bir ruh haline ulaşabilmelidir





+ Yorum Gönder


Hızlı Cevap Hızlı Cevap


: